måndag 13 augusti 2012

Protein pannkakor

På Gabys begäran kommer hör ett recept på mina protein pannkakor, eller mitt senaste av alla de jag provat ;)

Amerikanska protein pannkakor 100 g Lätt kvarg/kesella 2 ägg (eller 1 helt ägg + 2st äggvitor) 0,5 tsk bakpulver 1 msk Fiberhusk 2-3 msk Whey vaniljprotein (1 krm ekologiskt vaniljpulver (ej socker) ) endast om jag inte använder smaksatt Whey Liiite Olivolja eller kokosolja till stekning 1. Vispa kesellan/kvarg och ägg till en slät smet. 2. Blanda ihop de torra ingredienserna i en annan bunke, och häll sedan ner i kvarg/ägg smeten. 3. Rör ihop allt och låt stå i några få minuter (ca 3-5 min) så fiberhusken hinner svälla lite. 5. Stek på medelhög värme, går rätt fort de ska mest få bra färg. 2 rågade matskedar per pannkis hade jag, 3 funkar nog också. Bästa är att steka alla samtidigt så kanske i 2 stekpannor. Annars hinner fiberhusken svälla lite väl mkt inför andra stekningen kände jag :)

Toppa med kvarg blandat med lite mer vanilj whey och färska eller tinade bär/frukter. Dessa är mkt goda med jordnötsmör och banan på också ;) Happy baking ;)

1 kommentar: