tisdag 31 juli 2012

No LiveFit, Im sick! :(

Jahopp, bara inse att det blir paus i både LiveFit programmet och i min Burpees & Plank utmaning :( Detta kan jag omöjligt "ta igen" då programmen innebär träning på nått sätt varje dag. Så jag pausar, och tar nya tag där jag var när jag blir frisk igen. Hälsan är viktigast! Jag fortsätter fokusera på att göra nyttiga val med kosten under tiden så håller jag mig på banan :)

Vill passa på att ge styrketräning det cred som det förtjänar! Här nedan har ni kortfattat hur mina rutiner ser ut och vad det gett för resultat:

- La på mig 7kg extra mellan Feb-slutet av Juni. (vet exakt varför detta hände så no chocker där)
-Tisdagen 26e Juni började min fokus period på allvar. Mål 1: Bli kvitt sockerberoendet Mål 2: Vara i mitt livsform om 1 år. (måste stapla upp lite kortsiktiga mål på vägen också)
- Tagit varje dag som ett + om det går bra istället för att räkna ner hur många dagar jag har kvar att vara "duktig" på. Ändrat strategi helt enkelt!
- Fokuserat på att gott jag får äta istället för allt gott som jag INTE borde äta. Ätit "clean" som amerikanerna skulle sagt ;) För tro mig, när du skippat att plocka den där lösgodispåsen på Ica och väl hemma har skurit upp din ananas, mango och jordgubbar eller körsbär. Så har du för länge sedan glömt varför du för 1 timme sen VAR TVUNGEN att unna dig godis. Missförstå mig rätt, det ska man också kunna göra ibland, men under fokus perioder vill man se resultat, och när man gör det får man blodad tand och de är på Willpower skapas :)
- Dra ner på att konditionsträningen 2 veckor in i fokus perioden (enligt LiveFit Jamie Easons program) och ha styrketräningsfokus i 4v. Har nu kört styrka nästan enbart i 3 veckor, sprungit 5 km en gång.
- Ökat mitt protein och vitamin intag via kosttillskott var dag.
- Dricker löjliga mängder vatten och grönt te. Viktigt att dricka mkt vatten när man äter extra mkt protein. Annars får levern jobba för hårt då den är ovan vid så mkt proteinintag (allt går ju via levern vet ni) Så tänk på det om ni dricker proteinshakes eller äter mkt keso/kesella för att öka protein intaget varje dag. Man får kissa mkt, men man rensar bra och håller förbränningen på topp!

Resultat efter 5v fokus på vågen och 90% styrketräning under perioden: minus 5,5kg på vågen!!!!!


GRYMT sa grisen, och konditionsträning och löpning i all ära (det behövs också) men för alla er som trodde att man inte kan bli fit och tappa i vikt av styrketräning och att man endast bygger muskler. FEL! jag känner att jag både blivit starkare och slankare! Och tro inte att jag äter sallad 3 ggr om dagen för att ha lyckats med detta.... Oh nej, jag äte 5-6 ggr per dag, drar fortfarande ner på kolhydraterna, vit pasta, potatis, och bröd (min mage mår bäst då)  ersätter med mkt grönt. Antingen i vanlig sallad eller med broccoli, spenat, blomkål, brysselkål, aubergine, zuccini, paprika, ja you name it. Listan är lång och god :) Äter även havregrynsgröt och frukt/bär för att få i mig bra fibrer och vitaminer. Ska prova sötpotatis också, hör att det ska vara gott :) För nyttigt vet man ju att det är. Man måste äta för att bygga och man måste äta för att förbränna. Så enkelt är det. Det sämsta man kan gör är att hoppa över måltider och äta 2 gigantiska måltider per dag. Förbränningen stannar av och den hinner aldrig jobba ikapp och förbränna när man väl ätit.

Jag har långt kvar för att nå mitt långsiktiga mål att vara i mitt livsform om ett år, men jag är på god väg, och det viktigaste av allt, jag gör det för mig, på mitt vis, på ett hälsosamt sätt och det gör mig lycklig! :)

grymt fit tjej :)
"Fit is not a destination its a way of life"


Puss å kram på er

1 kommentar:

  1. Galet bra jobbat tjejen!
    Jag blir riktigt inspirerad. Jag vill också vara i mitt livs form tills dess att jag fyller 30.

    SvaraRadera