tisdag 21 februari 2012

LCHF Kyckling i ugn med mozzarella m.m

Go kväll!



Klockan är över halv nio och jag har inte hunnit träna nått här hemma ännu, men snart så ;) Av ska det bli iaf. Varför jag inte hunnit träna ännu är för att:



1. Min buss hem från jobbet kom inte.

2. Missade pendeln, och fick åka hem via Upplands Väsby.

3. Kom senare till dagis och hämtade twinsen.

4. Twinsen ville inte gå hem från dagis

5. 25 min senare pressar jag in en blöt Lucas i vagnen som har gjort regnänglar i isvattenpölarna, och bär/släpar hem Oliver i famnen.

6. Hemma 16.50, middagen ska vara klar och serveras om 10 min. Mission impossible, speciellt eftersom vi ska äta kyckling enligt planerna.

7. Värmer burkmat till twinsen instället, Hippo Lasagne för 1-3 åringar (Tur att sånt finns!)

8. Äter själv lite makrill i tomatsås, halloumiost och champinjoner & spenat stekt med vitlök i smör. NomNom.

9. Full rulle här hemma med lek och tjo och tjim tills kidsen somnar 19.15.

10. Jag plockar undan leksaker och dylikt. Börjar fixa med maten

11. Nyss: Maten är klar: Kyckling i ugn med mozzarella, tomat, spenat och pesto, blir brysselkål till för mig och sallad till Nicklas som lunch imorgon. Kommer bli morgondagens middag också, och då fixar jag potatismos till de små liven.

12. Nu soffläge framför datorn och bloggen + andra bloggar en stund,

13. Om ca 15 min (21.00) blir det lite funktionell träning på träningsmattan här hemma (NTC-appen)



Här nedan följer receptet som jag knåpade ihop ikväll:



LCHF Kycklingfilé i ugn med mozzarella m.m

Lchf kyckling i ugn med mozzarella


Ingredienser:



1 kycklingfilé/ person

Mozzarellaost

Färska tomater

Babyspenat

Pesto

Salt, peppar

Olivolja

Parmesanost



Gör så här:




1. Sätt ungnen på 225 grader. (Över och undervärme, ca 200grader vid varmluft skulle jag tippa)

2. Skär ett snitt i kycklingfiléerna, och skriva tomaten och mozzarellaosten.

3. Öppna upp kycklingen vis skåran och salta och peppra (ev. annan krydda om man vill). Varva en nypa med babyspenat, tomatskriva, mozzarellaskiva, och toppa med en strimma pesto över. Stäng igen kycklingfiléen.

4. Lägg alla färdigfyllda filéer i en ugnssäker form. Salta och peppra över filéerna, ringla över lite olivolja och strö sedan över riven parmesanost i önskad mängd på dem.

5. In i ugnen i ca 20-25 min, tills kycklingen inte är rosa längre. Servera med valfritt tillbehör!



Har inte smakat dem ännu, men det doftar ljuvligt ;)



Nej men se på nu har klockan blivit 20.55. Dax att byta om och köra ett 30 mins pass på träningsmattan här hemma. Önskar nu att jag hunnit köpa lite kettlebells och hantlar. MEN det har man ju inte aja. Man tar det man har....vilket brukar bli lite tunga böcker eller en fylld tidningskorg ;)








Get fit or die trying!


BlogBooster-The most productive way for mobile blogging. BlogBooster is a multi-service blog editor for iPhone, Android, WebOs and your desktop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar